Tervetuloa
Tervetuloa
18.10.2018 Yleinen

Valintamme ei tällä(kään) kertaa kohdistunut sinuun

tartan

Miten työnhaku koettelee arjessa?

Työnhaku on täysipäiväistä työtä monelle, ehkä myös sinulle, joka luet tätä kirjoitusta. Riippumatta siitä, kuinka kauan tilanteesi on kestänyt ja mistä se sai alkunsa, olet matkalla kohti uutta.

Saatat tietää tarkalleen, millaisen työn tai elinkeinon haluat, tai sitten sinulla ei ole siitä aavistustakaan. Jokaisena päivänä, jona etsit vastauksia kysymykseen ”Mitä seuraavaksi?” käytät joka tapauksessa suhteellisen paljon energiaa erilaisten työn saantiin liittyvien toimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Mielesi energiatalouden kannalta on keskeistä, miten tunnistat ja säätelet työnhaun synnyttämiä tunteita.

Kuulostele itseäsi hetkinen. Millaisia tuntemuksia olet tuntenut viime aikoina? Ehkäpä innostusta, tarmoa, seikkailunhalua? Vaiko sittenkin epävarmuutta, hämmennystä ja turhautumista? Iloa, tyytyväisyyttä ja kiitollisuutta? Tai kiukkua, pettymystä ja surua? En ihmettele, jos tunnepaletistasi löytyy kaikkea tuota ja paljon muutakin.

Keskivertosuomalainen työikäinen viettää suurimman osan valveillaoloajastaan töitä tehden tai niitä ajatellen, joten työn merkitys monelle on yhtä tärkeä kuin turvatun toimeentulon, hyvän terveyden tai läheisten ihmissuhteiden. Ei ole ihme, että työttömyys tai tarve löytää nykyisen tilalle uusi, mielekäs työ koettelevat meitä arjessa.

Reaktiivista vai proaktiivista työnhakua?

Jokaisella on oma tapansa hakea töitä. Jotkut haluavat käydä mielenkiintoiset avoimet tehtävät läpi ja käyttää valmistautumiseen ja yritykseen tutustumiseen päiviä. Toiset puolestaan keskittyvät hakemaan piilotyöpaikkoja, hyödyntämään verkostojaan ja tuomaan omaa osaamistaan esille eri kanavissa. Jotkut tekevät molempia. Tärkeintä on, että työnhakutapasi on itsesi näköistä ja yhdistät itsellesi parhaiten sopivia keinoja.

Ota huomioon, että kun haet avoimia tehtäviä, tekemisesi on aina reaktiivista. Silloin tulee eteen monia eri asioita, mihin et itse pysty vaikuttamaan. Siihen menee paljon energiaa. Piilotyöpaikkojen haku ja oman osaamisesi esiintuominen eri kanavissa on puolestaan proaktiivista. Siinä pystyt paremmin vaikuttamaan omaan tekemiseesi ja mahdollisuudet saada paikka haastattelun jälkeen kasvavat, koska kilpailua on yleensä vähemmän.

Millaiset tunnetaidot auttavat eteenpäin?

Eritoten työttömyyden vaikutus arkeen näkyy nopeasti monilla elämänalueilla. Taloudellinen liikkumavara ja mahdollisuudet tuntuvat kapeutuvan, sosiaaliset suhteet saattavat kärsiä ja olo voi olla kuin ajelehtisi ulapalla ilman tietoa siitä, minne paatti on matkalla. Kun tavoittelet muutosta, johon vaikuttaa sinun lisäksesi koko joukko muita toimijoita ja olosuhdetekijöitä, joudut sietämään sitä, ettei tilanne ole koskaan täysin sinun hallinnassasi.

Tarvitset ison määrän epävarmuudensietokykyä, jotta pysyt liikkeessä etkä lamaannu. ”En välttämättä tiedä, mihin tämä tie vie, mutta kuljen sen valppaana loppuun asti tai ainakin siihen saakka, kun jokin saa minut pysähtymään tai muuttamaan suuntaani.”

Jos ajatellaan, että itsensä voisi varustaa sopivalla tunnetaitojen kokonaisuudella, epävarmuuden sietämisen lisäksi tarvitset rutkasti sinnikkyyttä, jonka avulla jaksat yrittää eteenpäin mahdollisista vaikeuksista ja vastoinkäymisistä huolimatta. Mitä voin oppia tästä kokemuksesta? Mikä sujui hyvin, vaikka en työpaikkaa saanutkaan? Mitä voisin tehdä jatkossa eri tavalla? Mitä en ole vielä kokeillut?

Epävarmuuden sietokyvyn ja sinnikkyyden lisäksi tarvitset kykyä säädellä turhautumista ja pettymyksiä, sillä aika usein niitäkin on tarjolla.

Kuvitellaan, että olet työskennellyt tarmokkaasti kohti tavoitteitasi viimeiset viikot, ja ainoa lopputulema on joukko sulkeutuneita ovia.  ”Ainakin tiedän, ettei näihin firmoihin ole toistaiseksi asiaa”, kuuluu optimistisin tulkinta tilanteesta. Minkä määrän turhautumista mahdatkaan kohdata, jos et saa selkeää käsitystä siitä, miksi ei tälläkään kertaa tärpännyt ja mitä pitäisi jatkossa tehdä toisin? Muistathan, että sinulla on oikeus pyytää palautetta rekrytoijalta, jotta voisit oppia tekemään tarvittavia korjausliikkeitä – ne voivat olla yllättävän pieniä mutta merkittäviä.

Miten nousta pettymyksen suosta?

Saamastasi palautteesta ja arvokkaasta oppimiskokemuksesta huolimatta jokin takaisku saattaa satuttaa sinua erityisesti. Kolaus osuu syvälle sisimpään, ja pettymys saa sinut miettimään, kelpaanko enää mihinkään ja osaanko enää mitään. Siinä kohtaa voi olla, ettei mikään määrä sinnikkyyttä auta sinua ylös suosta, vaan tarvitset aikalisän ja huomion siirtämisen kokonaan toisaalle. Turhautumista ja pettymyksiä kannattaa opetella hoitamaan itselleen sopivalla tavalla.

Liikunta, lepo, ystävän tapaaminen, metsässä kävely, elokuva tai muu irtautumista edistävä tekeminen auttavat sinua palautumaan kuormituksesta. Opettele kuulostelemaan itseäsi, milloin tarvitset toisten seuraa ja milloin yksinoloa. Työnhaku on monista epävarmuustekijöistä johtuen niin kovaa työtä, että sitä ei välttämättä kannata tehdä viitenä, saati seitsemänä päivänä viikossa. Niin kuin työstäkin pitää voida palautua, myös työnhausta.

Mutta miten päästää irti jo syntyneestä, elävästä mielikuvasta: sinusta uuden työn parissa, uusien kollegojen keskellä? Samalla, kun luovut mielikuvasta, luovut myös tarinasta, jota niin mielelläsi kuulisit itsesi kertovan. Voin vain kuvitella, mikä määrä harmia ja epämiellyttäviä ajatuksia mielessäsi on tällaisina hetkinä. ”Se paikka olisi ollut juuri minua varten! Olisin sopinut niin hyvin joukkoon! Miksi ne eivät ymmärtäneet omaa parastaan?”

Salli tunteesi ja tee mielekkäitä asioita

On tärkeää, että sallit itsellesi vaikeat hetket ja niihin liittyvät tunteet. Jos mahdollista, jaa ne sellaisen henkilön kanssa, jolle sinun on turvallista ja hyvä puhua. Kun annat tilaa erilaisille kokemuksille, ne viipyvät kehossasi hetken ja laantuvat ajallaan. Mikäli yrität painaa niitä alas laittaen keinotekoisen tsemppi- tai kieltämismoodin päälle, saattaa se toimia hetkellisenä helpotuskeinona mutta ei toimi pidemmän päälle. Jos käytät toimintatarmosi ikävien tunteiden ja kokemusten kieltämiseen, se toimii yhtä hyvin kuin painaisit kaasu- ja jarrupoljinta yhtä aikaa.

Muutos lähtee usein liikkeelle nykytilan ja tosiasioiden tunnistamisesta sekä oman tavoitteen uudelleenmäärittelystä ja konkretisoimisesta. Käytä siihen riittävästi aikaa ja energiaa: hyvä tavoite on tärkein apuväline matkallasi kohti uutta. Jos tavoitteen muotoilu tuntuu liian hankalalta, pyydä apua. Monet tahot tarjoavat apuaan joko maksutta tai kohtuullista korvausta vastaan.

Tässä yksi kysymys, josta voi olla sinulle hyötyä. Mikäli et pääse juuri nyt palkkatöiden tai yrittäjyyden kautta kiinni siihen, mitä haluat olla vuoden tai kahdenkin päästäkin tekemässä, voisitko hyödyntää intoasi ja tarmoasi harrastuksen, vapaaehtoistyön tai muun kautta? Keitä voisit auttaa? Voisitko tehdä jotain ilman, että tiedät, miten se palautuu sinun hyväkseni?

Ei voi koskaan tietää, minne unelmasi seuraaminen ilman tiukkoja ehtoja (”En tee mitään, jos ei siitä makseta.”) sinut kuljettaa. Toisaalta ei koskaan pidä ryhtyä toimiin, jotka tuntuvat epäilyttäviltä tai koet, ettei panostasi arvosteta. Parhaimmillaan käy kuitenkin niin, että pettymyksistä raivattu pelto alkaa tuottaa satoa, ja huomaat onnistuvasi. Jos jossain sulkeutuukin ovi, toisaalla voi avautua ikkuna. Tee siis kokeiluja, verkostoidu, ole utelias ja anna itsellesi armoa. Kukaan ei jaksa 24/7 olla kekseliäs ja omaperäinen oman tiensä raivaaja. Mutta yhtenä tai kahtena päivänä viikossa se voi kannattaa.

 

Kati Toikka ja Lauri Eskelinen

Kati Toikka on valmentaja, kirjoittaja ja coach, joka ei lakkaa ihmettelemästä työelämän ilmiöitä inhimilliseltä kantilta. https://www.linkedin.com/in/katitoikka/ Lauri Eskelinen on intohimoinen paremman asiakaskokemuksen lähettiläs, joka on tänä vuonna löytänyt uralleen uuden suunnan kiinteistöalalta. Muutosagentti, joka haluaa olla mukana vaikuttamassa kiinteistöalan murrokseen ja olla viemässä alaa asiakaskeskeisempään suuntaan. https://fi.linkedin.com/in/lauri-eskelinen

< TAKAISIN ARTIKKELEIHIN

UUSIMMAT ARTIKKELIT